Allmänna användarvillkor
För att använda våra digitala vårdtjänster måste du bli kund hos oss genom att skapa ett konto och godkänna Womnis allmänna villkor. För att skapa ett konto måste du ha fyllt 18 år och ha tillgång till BankID för att kunna identifiera dig.
Dessa villkor reglerar vårt avtal. Det är viktigt att du läser igenom villkoren noggrant. Under varje rubrik finns en ingress som kortfattat sammanfattar innehållet i det avsnittet. Ingressen är inte en del av den fullständiga avtalstexten. Det är de fullständiga allmänna villkoren som utgör vårt avtal och som du godkänner när du accepterar dem.
1. Allmänt
- Dessa allmänna användarvillkor för digitala vårdtjänster (”Villkor” eller ”Villkoren”) gäller mellan Womni AB, org.nr. 559278-6114 (”Bolaget”) och den kund som skapat ett konto och godkänt Villkoren (”Kunden”) (var och en ”Part” och gemensamt ”Parterna”).
- Villkoren, liksom andra instruktioner, policyer och information om Tjänsterna, finns tillgängliga på Womni.se.
2. Definitioner och prioritet
I detta avsnitt definieras ett antal ord som har en särskild betydelse i dessa Villkor. Dessa definitioner används för att undvika missförstånd och onödiga upprepningar. De har samma innebörd i webbapplikationen, på webbplatsen och i Villkoren.
I dessa Villkor ska följande begrepp, när de inleds med versal begynnelsebokstav, ha den betydelse som anges nedan.
- ”Avtalet”: avtalet som ingåtts mellan Bolaget och Kunden genom att Kunden har skapat ett Konto, accepterat dessa Villkor samt Parternas därefter eventuella avtal avseende Tjänsterna.
- ”Womni”: den gemensamma benämningen för webbapplikationen Womni och webbplatsen Womni.se, genom vilka Tjänsterna tillhandahålls.
- ”Konto”: det konto som Kunden skapar hos Womni med sitt BankID genom att ange den information som Bolaget frågar efter och därefter accepterar Villkoren.
- ”Tjänsterna” eller ”Tjänst”: de vårdtjänster som erbjuds i/genom Womni.
- ”Vårdpersonal”: legitimerad sjukvårdspersonal inom Bolaget, eller hos Bolagets underleverantörer, som utför hela eller delar av Tjänsterna på Womni.
- Ingresstexterna under avsnitten i dessa Villkor är sammanfattande förklaringar av respektive avsnitts innehåll. De är inte en del av den fullständiga avtalstexten. Vid eventuell konflikt eller bristande överensstämmelse mellan ingresstexten och den efterföljande avtalstexten har avtalstexten företräde. I ingresstexterna syftar ”vi” och ”oss” på Bolaget och ”du” och ”dig” på Kunden.
3. Bolagets tillhandahållande av Womni och Tjänsterna
Detta avsnitt reglerar vårt ansvar för tillhandahållandet av Womni och Tjänsterna. Vi ansvarar bland annat för att säkerställa att Vårdpersonalen har svensk läkarlegitimation och erforderliga försäkringar. Vi strävar efter att Womni och Tjänsterna alltid ska fungera utan problem, men vi kan inte garantera att tekniska problem inte uppstår. Om problem uppstår kommer vi att informera dig och göra vårt bästa för att åtgärda dem så snabbt som möjligt. För hjälp eller om du har frågor om Tjänsterna, kan du hitta svar på vanliga frågor samt kontaktuppgifter till vår support på Womni.se.
- Bolaget ska tillhandahålla Womni och Tjänsterna i enlighet med Avtalet samt gällande lagstiftning och tillämpliga regelverk.
- Bolaget ansvarar för att Vårdpersonal som levererar Tjänsterna har svensk läkarlegitimation och att de vid tidpunkten för leverans av Tjänsterna har gällande försäkringar.
- Bolaget strävar efter att Womni ska ha hög tillgänglighet. Målsättningen är att Kunden ska kunna besöka Womni och logga in på sitt Konto dygnet runt, året om. Oförutsedda driftsavbrott eller planerade driftsavbrott i form av underhåll kan dock ske. Bolaget ansvarar inte för tillgängligheten hos Tjänsterna.
- Bolaget ansvarar inte heller för innehållet på webbplatser som länkats till eller från Womni eller vårdtjänster som nyttjats som inte är Tjänsterna.
- Bolaget tillhandahåller kostnadsfri support beträffande hur Womni kan användas. Detta sker via digital kontakt som finns tillgänglig på Womni.
- Beroende på vilken av Tjänsterna som Kunden använt kan Bolaget komma att följa upp utförandet av Tjänsterna med kontakt avseende uppföljande eller kompletterande vård.
4. Kundens ansvar vid användande av Womni och Tjänsterna
Det här avsnittet handlar om ditt ansvar som Kund. Du ansvarar för att informationen du ger oss är korrekt och att ingen annan använder ditt BankID för att komma åt Womni. Du ansvarar också för att informationen du hanterar på Womni är laglig och etisk. Om du efter behandling hos Womni blir sämre eller om det är akut, ska du kontakta den allmänna vården.
- Kunden förbinder sig att
- endast använda Tjänsterna för egen räkning;
- all den information som lämnas av Kunden i samband med skapande av Konto och i samband med användande av Tjänsterna är riktig, komplett och uppdaterad (inklusive kontaktinformation);
- inte låta någon annan person få tillgång till Kundens BankID eller Konto;
- om Kunden misstänker, eller borde misstänka, att någon annan person fått tillgång till Kundens BankID eller på annat sätt till Kundens Konto, ska Kunden omedelbart vidta åtgärd för att begränsa sådan persons åtkomst till Womni eller Tjänsterna och omedelbart informera Bolaget härom;
- inte inom ramen för Womni eller Tjänsterna på något sätt hantera information som är olaglig, kan skada Bolaget eller Bolagets kunder eller på annat sätt är olämpligt eller oetiskt;
- inte använda Tjänsterna eller Womni på ett sätt som riskerar att orsaka direkt eller indirekt skada för Bolaget;
- inte använda Tjänsterna vid situationer som kräver akut sjukvård utan att då istället genast kontakta den allmänna vården;
- om Kund upplever försämring av det behandlade tillståndet efter behandling via Womni, direkt vända sig till den allmänna vården.
5. Avgifter och betalning
Detta avsnitt reglerar vad som gäller avseende din betalning för Womni och Tjänsterna. För att få tillgång till Tjänsterna måste du betala i enlighet med den prislista som du finner på Womni. Betalning sker via Billogram. Om du inte betalar i tid kan vi komma att behöva ta ut t.ex. påminnelseavgifter och ränta och kan också komma att säga upp Avtalet.
1. Vårdbesök
- Kunden ska betala för Tjänsterna enligt den vid var tid gällande prislistan som finns tillgänglig på Womni.
- Betalning för Tjänsterna sker via Billogram. Kunden mottar en faktura via den angivna mejladressen vid genomfört eller missat vårdbesök.
- Avgift för uteblivet besök får tas ut när patienten uteblir från ett planerat besök och inte lämnat återbud minst 24 timmar före besöket. Avgift tas ut motsvarande den avgift som vanligtvis gäller.
2. Hälsokontroll
- Kunden ska betala för Tjänsterna enligt den vid var tid gällande prislistan som finns tillgänglig på Womni.
- Betalning för Tjänsterna sker via Billogram. Kunden mottar en faktura via den angivna mejladressen i samband med att en remiss för provtagning utfärdas.
- Kundens remiss för provtagning är giltig i 3 månader från och med dagen efter beställning av blodprovstagning eller annan Tjänst som inkluderar blodprovstagning. Om Kunden inte genomför provtagningen inom dessa 3 månader upphör remissen att gälla, och köpet förfaller.
- Kundens vårdbesök är giltigt i 6 månader från och med dagen efter att Kunden mottar fakturan för Tjänsterna. Om Kunden inte genomför vårdbesöket inom denna tidsram förfaller köpet.
- Kunden har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från köptillfället. Detta gäller dock endast innan Kunden har genomfört provtagningen. När provtagningen har påbörjats anses Tjänsten vara använd, och ångerrätten upphör att gälla.
6. Avtalsbrott
Det här avsnittet handlar om vad som händer om du bryter mot Avtalet. Om du gör det har vi rätt att ta bort information, stänga av Tjänsterna och ditt Konto, och säga upp Avtalet. Du kan också bli skyldig att betala skadestånd.
- Bolaget har rätt att kontrollera information på Womni om det finns misstanke om brott mot Avtalet.
- Bolaget har rätt att ta bort information som bryter mot Avtalet.
- Kunden ska ta bort information som bryter mot Avtalet när Bolaget ber om det.
- Om Kunden bryter mot Avtalet kan Bolaget:
- stänga av Kunden från Tjänsterna och från sitt Konto; och
- säga upp Avtalet med omedelbar verkan. Vid sådan uppsägning ska, om det är möjligt utan risk för skada för Bolaget, Kunden ges skälig tid att rätta till avtalsbrottet.
- Om Kunden stängs av kan Kunden inte skapa ett nytt Konto utan Bolagets tillstånd.
- Kund som bryter mot Avtalet har inte rätt till återbetalning och kan bli skadeståndsskyldig.
7. Fel i Tjänsterna
Om du anser att det föreligger ett fel i Tjänsterna eller Womni och önskar begära prisavdrag eller skadestånd på grund av detta, är det ditt ansvar att informera oss om felet utan dröjsmål (reklamera). Om det konstateras att felet ligger inom vårt ansvarsområde, har vi i första hand rätt att försöka avhjälpa felet. Först därefter kan du, under förutsättning att felet kvarstår, ha rätt till prisavdrag eller ersättning för den skada som uppkommit på grund av felet.
- Om Kunden vill åberopa ett fel på Womni eller Tjänsterna ska Kunden underrätta Bolaget om detta inom skälig tid efter det att Kunden upptäckt eller bort upptäcka felet (reklamera). Reklamationen ska tydligt beskriva felets art och omfattning.
- Om fel föreligger i Tjänsterna för vilket Bolaget är ansvarigt äger Bolaget rätt att avhjälpa felet under förutsättning att så kan ske inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för Kunden.
- Om felet inte går att avhjälpa eller om så inte kan ske inom skälig tid eller utan väsentlig olägenhet för Kunden, har Kunden rätt till skäligt prisavdrag. Kunden kan även ha rätt till ersättning för direkt skada med de begränsningar som anges i Avtalet.
8. Ansvarsbegränsning
Detta avsnitt fastställer att vårt skadeståndsansvar som företag, liksom ditt skadeståndsansvar som Kund, i de flesta fall är begränsat till den andra partens direkta skada. Ansvarsbegränsningen gäller dock inte om den skadeståndsskyldiga parten har agerat uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet.
- Om en Part lider skada eller förlust i anledning av den andra Partens brott mot Avtalet har den skadelidande Parten rätt till ersättning från den avtalsbrytande Parten. Skadelidande Parts rätt till ersättning är begränsad till ersättning för direkt skada. Part är således inte berättigad till ersättning för indirekt skada.
- Begränsningarna av Parts skadeståndsskyldighet enligt punkt 1 ovan gäller inte då den avtalsbrytande Parten agerat uppsåtligen eller grovt vårdslöst.
- Bolaget ansvarar inte för fel som beror på Kunden eller något förhållande som Kunden ansvarar för.
- Bolaget ansvarar under inga förhållanden för avbrott i tillgängligheten till Tjänsterna som orsakas av virus eller annat angrepp på säkerheten på Womni som inträffar trots att Bolaget vidtagit de skyddsåtgärder som kan förväntas.
- För undvikande av missförstånd anges att ansvarsbegränsningen inte gäller för patientskadeersättning enligt patientskadelagen (1996:799) eller för ersättning enligt Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (“GDPR”).
9. Immateriella rättigheter
Detta avsnitt reglerar villkoren för immateriella rättigheter i samband med användningen av Womni och Tjänsterna. Vi innehar ensamrätt till exempelvis data och dokumentation som vi tillhandahåller via Womni eller som genereras genom användningen av Tjänsterna. Detta innebär att du inte får kopiera, reproducera eller på annat sätt använda sådant material utan vårt uttryckliga godkännande.
- Äganderätt och upphovsrätt till programvara, dokumentation, data, registerinformation och likande, inklusive dessa Villkor, som Bolaget tillhandahåller Kunden genom Womni tillkommer Bolaget med ensamrätt.
- Om immateriella rättigheter uppstår som ett resultat av Kundens användande av Womni och/eller Tjänsterna tillfaller dessa Bolaget med ensamrätt.
- All Kundens kopiering, ändring, överlåtelse och/eller annan användning av Bolagets material som inte uttryckligen tillåts enligt Avtalet är förbjuden. Kunden förstår att otillåten användning kan utgöra brottslig handling.
10. Meddelanden
Detta avsnitt fastställer att vi kommer att skicka meddelanden till dig via den e-postadress och det telefonnummer du har angett till oss, samt genom notiser på Womni.
- Kunden ska uppge den e-postadress och det telefonnummer som Kunden vill att Bolaget ska skicka information såsom bekräftelse, påminnelse och andra meddelanden till. Kunden är skyldig så snart som möjligt meddela Bolaget om ändringar i kontaktuppgifterna. Ett e-postmeddelande anses ha kommit mottagaren tillhanda när mottagandet bekräftats.
- Bolaget kan lämna information till Kunden dels genom den av Kunden registrerade e-postadressen och SMS till angivet telefonnummer och dels genom notiser till Kunden på Womni.
11. Avtalstid och uppsägning
Detta avsnitt reglerar villkoren för uppsägning av Avtalet. Du har rätt att säga upp Avtalet när som helst och av vilken anledning som helst. Vi har rätt att säga upp Avtalet om du begår ett avtalsbrott och inte vidtar rättelse. Vid Avtalets upphörande kommer ditt Konto att avslutas, och all information kopplad till dig på Kontot kommer att raderas.
- Avtalet träder ikraft när Kunden har samtyckt till dessa Villkor. Avtalet gäller tillsvidare.
- Kunden och Bolaget har rätt att när som helst och utan att ange skäl säga upp Avtalet med omedelbar verkan. Kundens uppsägning sker lämpligen via e-post.
- Bolaget har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om Kunden begår avtalsbrott och inte vidtar rättelse inom tio (10) dagar från Bolagets skriftliga anmodande därom, förutsatt att sådan anmodan krävs enligt avsnitt 5 ovan.
- Om Avtalet upphör ska Bolaget så snart som praktiskt möjligt avsluta Kontot. All tillhandahållen och lagrad information på Kontot relaterad till Kunden ska då raderas om inte rättslig skyldighet att spara uppgifterna finns. Observera att en i vår tjänst vanlig orsak till rättslig skyldighet att spara uppgifterna är då du har haft kontakt med någon vårdpersonal, i de fallen faller ärendet under Patientdatalagen och samtlig dokumentation måste sparas i minst 10 år.
- Kund som vill utnyttja ångerrätten, eller som vill säga upp Avtalet, måste styrka sin identitet med BankID för att ångerrätten ska kunna användas och att uppsägningen ska vara giltig.
12. Överlåtelsebegränsning
Detta avsnitt fastställer att vi som Bolag har rätt att överlåta hela eller delar av våra rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till en annan part. Som Kund har du däremot inte rätt att överlåta eller upplåta dina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet utan vårt skriftliga medgivande.
13. Force Majeure
Detta avsnitt reglerar att båda parter är befriade från ansvar, inklusive skadeståndsansvar, för förpliktelser enligt Avtalet som inte kan fullgöras på grund av extraordinära omständigheter utanför Partens kontroll. Sådana omständigheter kan inkludera, men är inte begränsade till, arbetskonflikter, myndighetsbeslut, krig, inre oroligheter, sabotage, naturkatastrofer, bränder, energibrist eller uteblivna leveranser från underleverantörer på grund av liknande hinder. Omständigheterna ska vara av sådan art att de omöjliggör uppfyllandet av Avtalet.
14. Personuppgifter
För information om hur Womni hanterar och behandlar personuppgifter så hänvisas till Womnis integritetspolicy.
15. Ändringar
Detta avsnitt fastställer att vi förbehåller oss rätten att förändra Womni och Tjänsterna samt att ändra dessa Villkor. Vid sådana förändringar kommer du att informeras via e-post och/eller på Womni.
- Bolaget har rätt att förändra omfattning och funktion av Womni och Tjänsterna. Sådana förändringar kommer att meddelas till Kunden via Womni och/eller e-post.
- Bolaget har rätt att genomföra ändringar och tillägg till Avtalet. Sådana ändringar och tillägg publiceras på Womni. Bolaget ska vid förändring avseende Villkoren meddela Kunden via Kundens registrerade e-post. Kundens fortsatta åtkomst eller användning av Tjänsterna utgör Kundens samtycke till att vara bunden av Villkoren i dess ändrade lydelse.
- De för närvarande gällande Villkoren finns att tillgå på Womni.
16. Klagomål, tvist och lagval
För Avtalet ska svensk rätt äga tillämpning. Tvist med anledning av Avtalet ska avgöras av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.
Senast uppdaterad december 2024
Womni AB
Org.nr: 559278-6114
Vasagatan 10
111 20 Stockholm